اولویت بندی مهمترین عوامل موثر در طراحی ساختار فضایی مدارس براساس استاندارد LEED

اولویت بندی مهمترین عوامل موثر در طراحی ساختار فضایی مدارس براساس استاندارد LEED

حمید فداکاری1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان-

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست پایدار(3cauem.com)
چکیده :
در مقاله حاضر برای نیل به اصول طراحی ساختار فضایی مدارس با محوریت پایداری براساس استاندارد LEED به شناسایی معیارها و شاخصهای اصلی این استاندارد براي اندازه¬گیري پایداري پرداخته شده و سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به اولویت¬بندی آنها پرداخته شده است. بر این اساس در این مقاله، برای تبیین اولویت مهمترین عوامل موثر در طراحی مدارس براساس استاندارد LEED، معیارهای اصلی تصمیم¬گیری و ساختار سلسله مراتبی تحقیق شامل پنج معیار پایداری سایت، کارایی در مصرف آب، انرژی و جو، مصالح و منابع، کیفیت هوای داخل و نوآوری و خلاقیت در طراحی با سیالیت و روانی فضایی در ارتباط با سرفصلهای برنامه¬ریزی و طراحی براساس LEED تعیین شده است. نتایج تحقیق نشان داد که زوجی بین پنج معیار اصلی شناسایی شده، به ترتیب معیارهای کارایی در مصرف آب، انرژی و جو، مصالح و منابع، پایداری سایت، نوآوری در طراحی با سیالیت و روانی فضایی و نهایتاً کیفیت هوای داخل فضا از درجه اولویت بیشتری برخوردارند.
کلمات کلیدی : اولویت بندی طراحی ساختار فضایی مدارس استاندارد LEED تحلیل سلسله مراتبی (AHP)