مقایسه سه مکتب رفتارگرایی، شناخت گرایی و شناختی – اجتماعی را از نظر مبانی فلسفی، اصول و مفروضه های بنیادین

مقایسه سه مکتب رفتارگرایی، شناخت گرایی و شناختی – اجتماعی را از نظر مبانی فلسفی، اصول و مفروضه های بنیادین

لیلا نورافشان1 فرشاد فضلی2

1) دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت
2) مهندس برق

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(4icesconf.com)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر قصد دارد، تا به روشن سازی و مقایسه سه رویکرد رفتار گرایی و شناختی –اجتماعی بپردازد و سپس دلالتهای فلسفی و مفروضه های بنیادین آنرا استنتاج نماید. از این رو مسئله اصلی این مطالعه عبارت است مقایسه سه مکتب رفتارگرایی و شناخت گرایی و شناختی –اجتماعی لذا باتوجه به مسئله فوق، سوالهای پژوهش عبارت است از:1- تبیین مبنای فلسفی سه مکتب رفتار گرایی ، شناخت گرایی و شناختی و اجتماعی 2- روشن سازی اصول وفروضه های هر یک از این سه رویکرد 3 – اثر گذاری این سه رویکرد در نقش نظام تعلیم و تربیت ؟ به منظور پاسخگویی به سوالات فوق از روش تحلیلی –استنتاجی استفاده شده است. با توجه به این روش، مطالعه حاضر در زمره مطالعات فلسفی و با رویکردهای بنیادی تلقی می شود . از سویی دیگر نتایج بدست آمده نشان می دهد که هر یک از این رویکردها در یادگیری و برنامه درسی با تکیه بر مفروضه هایش هم در اهداف آموزش و پرورش و هم در دیگر اجزا برنامه درسی مورد توجه قرارداد و هر کدام به نوبه خود در آموزش وپرورش رسمی و غیررسمی نیز،کاربرد دارد.
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: رفتارگرایی شناخت گرایی شناختی – اجتماعی مفروضه های بنیادین