مطالعه امکان سنجی احداث تقاطع غیر همسطح شمال شریعتی – به شرق بزرگراه شهید همت ؛ مطالعه موردی تهران.

مطالعه امکان سنجی احداث تقاطع غیر همسطح شمال شریعتی – به شرق بزرگراه شهید همت ؛ مطالعه موردی تهران.

ابوالفضل نوری نیشابوری1 علی ورزیده کار2 نیما نیک سیما3 آرش گرگین کرجی4

1) کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری،
2) کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری،
3) کارشناسی مدیریت بازرگانی،
4) کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(4icesconf.com)
چکیده :
امروزه شاخص ترين وجه مشترک كلانشهرها مقوله ترافيك و حمل و نقل شهري است كه بیشترین حجم انرژی مدیریت شهري را به خود اختصاص داده و در بسیاری از تصمیم گيريها و برنامه ريزيها به عنوان محور اصلی موضوعات مطرح است.ترافيك اين مولود صنعتی شدن همواره با گسترش، توسعه شهر و شهرنشینی رشد كرده و تمامی ابعاد زندگی را در برگرفته و نقش داشته است. برای کاهش معضل ترافیک شهر تهران توجه به روند توسعه و به تبع آن روند افزایش تقاضای سفر یکی از اصلی ترین مبانی در تعریف و امکان سنجی طرحهای بزرگراهی محسوب میشود. پلها یکی از مهمترین ابنیه فنی معابر و كليد ارتباطی سامانه حمل و نقل زميني محسوب میشوند. لزوم كاركرد مداوم، به دلائل نیاز رفت و آمدهای شهري و برونشهري، هزینه هاي سنگین مالي احداث هر پل، اهمیت ويژه آنها در شبكه شریانهای حیاتی هر شهر آن در مبحث مدیریت كلان شهري میباشد. این پژوهش، پس از بیان مسأله و ارائه حدود و ثغور موضوع، به بیان مواد و روشهای تحقیق می پردازد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش تحقیق، پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی است. که داده ها، اطلاعات و خروجی نرم افزارهای فنی- تخصصی با روش اسنادی یا کتابخانه ای گردآوری شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد با انتخاب مناسب تسهیلات غیر همسطح میتوان انتظار بهبود در وضعیت تراکم ترافیک شبکه معابر را تا افق 1404داشت.
کلمات کلیدی : ترافیک شاخص شهر هزینه کلان امکان سنجی.