مروری بر انواع مدارس کودک و بررسی چند نمونه موردی

نازنین یزدان پناه1

1) کارشناس ارشد معماری؛ دانشگاه آزاد یزد

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(4icesconf.com)
چکیده :
مدرسه از موضوعات قابل تأمل در معماری است و اهمیت ویژه ای دارد چرا که دوره ای طولانی از عمرمان را در آن سپری می کنیم؛ بنابراین باید به مکانهایی قابل توجه و جالب بدل گردند تا زمینه ساز رشد همه جانبه کودکان باشند. مدارس می بایست ساختمان هایی داشته باشد که محیطی محرک برای آزاد کردن اندیشه و بیان خلاقه فراهم کند. آنچه تا کنون در رابطه با طراحی مدرسه شاهد بوده ایم، طراحی خشک و بدون انعطافی بوده است که صرفاً کلاس های درس یکنواختی را در بر می گرفته است. در این مدارس ارتباط کودکان با یکدیگر بسیار کم بوده؛ و کودک از فضایی مناسب جهت رشد ذهنی و خلاقیت پویا برخوردار نیست. این مقاله بر آن است تا به شیوه توصیفی- تحلیلی به معرفی چند نوع مدرسه، شامل مدارس به عنوان جامعه، مدارس اجتماعی، مدارس بدون دیوار و مدارس آینده، به بیان ویژگی های مثبت و منفی هر یک پرداخته و پس از آن با معرفی چند نمونه مطالعاتی داخلی و خارجی به عنوان موارد موفق، طراحان را تشویق به استفاده از این اصول نماید.
کلمات کلیدی : مدارس اجتماعی مدارس بدون دیوار مدارس آینده کودک