بررسی اجزاء محدودی آسیب پذیری پل ورسک با استفاده از تابع موجک

بررسی اجزاء محدودی آسیب پذیری پل ورسک با استفاده از تابع موجک

ماهتیسا کیوانی1 علی کیهانی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود،
2) عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود،

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(4icesconf.com)
چکیده :
منشأ گسيختگي و خرابي كلي سازه وقوع ترك در اعضاي سازه مي باشد. گسيختگي ناگهاني مؤلفه هاي سازه اي بسيار پرهزينه و فاجعه آميز در سازه ها می باشد. از اين رو شناسايي به موقع ترك ها در قطعات سازه اي قبل از اينكه مشكلات اساسي در سازه ايجاد كنند، از نکات ضروري مي باشد. يكي از مهمترين اعضاي سازه اي پل ها مي باشند كه در اين تحقيق به عيب‎يابي نمونه ای از آن پرداخته شده است. پل ورسک به دلیل اهمیت تاریخی و موقعیت مکانی آن بسیار مهم می باشد لذا در این تحقیق با استفاده از روش تبديل موجك به بررسی آسیب این پل پرداخته شده است. به اين منظور سازه مورد نظر در نرم افزار اجزاء محدود ABAQUS 6.13 مدل سازی شده است. ناحیه آسیب دیده بصورت المان هايي با سختي كاهش يافته مدل شده است، پس از آن مد شكل‎هاي سازه سالم و سازه آسيب‎ديده استخراج گرديده است. سپس با استفاده از نرم‎افزار MATLAB و اعمال تبديل موجك بر روي اين مدشكل ها، موقعيت خرابي به صورت نقاط حداكثر مشخص مي گردد. سپس علاوه بر امکان سنجی شناسایی ترک، حساسیت روش موجک در تغییر نوع و موقعیت ترک بررسی شد. نتایج حاصله نشان می‎دهند که تبدیل موجک دقت بالایی در تعیین موقعیت خرابی از خود نشان می‎دهد.
کلمات کلیدی : خرابي پل ورسک تبديل موجك آناليز مودال ترک.