بررسی استراتژی ها ی بازاریابی موثر بر توریست سلامتی در ایران

بررسی استراتژی ها ی بازاریابی موثر بر توریست سلامتی در ایران

نگین حیدرزاده خویی1

1) کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی بناب

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21(3icm21.com)
چکیده :
هدف این تحقیق شناسایی استراتژی های بازاریابی موثربرارتقا، گردشگری سلامت در ایران میباشد. با جهانی شدن بازار مراقبتهای سلامتی، ضرورت مدیریت صحیح در جهت جلب رضایت گردشگران سلامت بیش از پیش احساس میشود. در چند سال اخیر با ایجاد مراکز درمانی تخصصی در سراسر ایران ظرفیت های پذیرش گسترش یافته است و از کشورها ی مختلفی همچون جمهوری آذربایجان، نخجوان، عراق گردشگران سلامت به ایران مسافرت میکنند.با توجه به میزان درآمد زایی و ارز آوری این صنعت ضرورت تحقیق در مورد گردشگری سلامت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. جامعه آماری تحقیق حاضرگردشگران سلامت عراقی که از طریق مرزهای آذربایجان غربی جهت معالجه و درمان وارد کشور میشوند. از بین این بیماران نمونه ای به تعداد ۲۸۰ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفته اند و طی ۱۰ سوال طراحی شده دلایل انتخاب ایران برای معالجه و درمان، قوتها و ضعفها وهمچنین نظراتشان در مورد کیفیت خدمات ارایه شده و پیشنهاداتشان جهت بهبود خدمات مورد بررسی قرار گرفت. طبق نتایج بدست آمده اکثریت آنها به دلیل هزینه های پایین درمان به ایران سفر میکنند و به طور نسبی از کیفیت معالجه راضی میباشند و از معطلی در مرزها ابراز نارضایتی میکنند، از نوع غذا در رستورانها راضی نیستند چون با ذایقه آنها سازگار نیست واکثرآ اظهار داشتند که هیچگونه تبلیغاتی از طرف ایرانیان مبنی بر معالجه و درمان صورت نمیگیرد. پیشنهاداتی که بر طبق نتایج جهت تدوین استراتژیهای بازاریابی ارایه میشود به این شرح میباشد:تغییر دیدگاه جامعه نسبت به عراقی ها با توجه به اینکه در همسایگی کشور میباشند و از لحاظ فرهنگ و سنن نسبتآ نزدیک به ما هستند،ایجاد زیرساخت های تبلیغاتی در شهرهای کشور عراق با هدف تشویق آنها به سفر به ایران جهت درمان ، تحقیق در مورد ذایقه عراقی ها و ایجاد رستورانهای مخصوص با پرسنلی که به زبان و رسوم آنها آشنایی کامل داشته باشند.
کلمات کلیدی : پزشکی گردشگری استراتژی بازاریابی