بررسی شیوه های فعلی هزینه یابی مدارس شبانه روزی و ارائه راه کارهای مناسب برای ارتقاء آن در سال تحصیلی 92-91

بررسی شیوه های فعلی هزینه یابی مدارس شبانه روزی و ارائه راه کارهای مناسب برای ارتقاء آن در سال تحصیلی 92-91

دکتر مهرداد قنبری1 جعفر زرین2 یدالله حکمی صفت3

1) عضو هیات علمی دانشگاه
2) عضو هیات علمی دانشگاه
3) عضو هیات علمی دانشگاه

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(4meaconf.com)
چکیده :
هدف اين پژوهش،بررسی شیوه های فعلی هزینه یابی مدارس شبانه روزی استان کردستان و ارائه راه کارهای مناسب برای ارتقاء آن در سال تحصیلی 92-91 می باشد. متغيرهای اصلی استفاده شده در اين پژوهش عبارتنداز هزینه های مستقیم یک دانش آموز در مدارس شبانه روزی که شامل هزينه هاي جاری آموزشگاه، هزينه هاي فصل اول ردیف بودجه ای شامل هزينه هاي مربوط به حقوق و مزایای دبیران و کادر اجرایی، هزينه هاي فصل چهارم ردیف بودجه ای منطقه یا شهرستان مبنی هزینه برای خریدکالاهای اساسی، هزينه هاي فصل ششم ردیف بودجه ای شامل هزينه¬هاي رفاهی سهم دولت جهت دبیران و کارکنان اجرایی شاغل در آموزشگاه و هزينه هاي فصل هفتم ردیف بودجه ای شامل هزینه عیدی و پاداش سالانه دبیران و کارکنان اجرایی شاغل در آموزشگاه می باشد و هزینه های غیر مستقیم شامل سهم هر دانش آموز از اعتبارات شهرستان براساس دفاتر بودجه ای و مالی سهم هر دانش آموز از هزينه هاي حقوق ومزایای کارکنان اداری شاغل در اداره شهرستان، اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره کل نوسازی استان، سهم هر دانش آموز از اعتبارات جاری اداره کل آموزش و پرورش،سهم هر دانش آموز از هزينه هاي اعتبارات جاری اداره کل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس و هزینه استهلاک ساختمان آموزشگاه، اداره،اداره کل واداره کل نوسازی به نسبت هر دانش آموز در سال تحصیلی 92-91 می باشد.با عنایت به متغیرهای تعیین شده به منظور آزمون فرضیه¬ها،پرسش نامه ای در اختیار عوامل موثر در هزینه مالی مدارس گذاشته شد که از 135 پرسش نامه اخذ شده و تحلیل آن 0.05>α برای پذیرش فرضیه ها در نظر گرفته شد که α تمام فرضیه صفر بوده و دلالت بر پذیرش تمام فرضیه های می نماید به طور کلی نتایج حاکی از آن است که بهای تمام شده هر دانش آموز بیشتر شامل هزینه های مستقیم بوده هچنین در هزینه های غیر مستقیم در برآورد ارزش هر ساختمان با عنایت به عدم توجه دستگاه های مالی به استهلاک در دستگاه های دولتی ثبات رویه¬ای در تعیین ارزش ساختمان مشاهده نمی گردد.با این حال یافته های این پژوهش نشان می دهد رابطه ی معنا داری بین بهای تمام شده هر دانش آموز با مدیریت هزینه، مدیریت نقدینگی و تصمیم گیری مدیران در کنترل بهینه و اثر بخش هزینه ها جهت اجرای نمودن ماده 16 قانون خدمات کشوری در دستگاه آموزش وپرورش وجود دارد
کلمات کلیدی : بهای تمام شده هر دانش آموز هزینه های مستقیم هر دانش آموز هزینه های غیرمستقیم هر دانش آموز مدارس شبانه روزی سال تحصیلی آموزش و پرورش استان کردستان .