بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و یکپارچگی زنجیره تأمین در بین نمایندگیهای شرکت سایپا ایران
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و یکپارچگی زنجیره تأمین در بین نمایندگیهای شرکت سایپا ایران
زینب یاریان تل زالی1 اسماعیل شمس الدینی2
1) گروه مدیریت ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران
2) گروه مدیریت ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(4meaconf.com)
چکیده :
دستیابی به توسعه نیازمند بررسی راهکارهای اساسی در جهت نیل به آن است وجود منابع مختلف در جوامع توسعهیافته، از زمینههای اساسی و مهم برای توسعه محسوب میشود سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی و سرمایه انسانی بهتازگی به مثابه متغیری تأثیرگذار در روند توسعهیافتگی شناخته شده است. در این راستا پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و یکپارچگی زنجیره تأمین در بین نمایندگیهای شرکت سایپا ایران انجام شد. این پژوهش بر اساس هدف كاربردي، از نظر ماهيت و روش تحقيق، همبستگی و از نظر زمانی مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان نمایندگیهای شرکت سایپا در سال 1394 که تعداد آنها 39422 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 380 نفر تعیین شد. در این مطالعه از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامهی استاندارد یکپارچگی زنجیره تأمین پاملادنزه (2013) و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی گوشال و ناهاپیت (1998) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، روشهای آماری توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، میانه، مد، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به کار رفته است. دادهپردازی نیز با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و یکپارچگی زنجیره تأمین در بین نمایندگیهای شرکت سایپا ایران همبستگی معنیداری وجود داشته است. همه ابعاد سرمایه اجتماعی (سرمایه ساختاری، سرمایه رابطهای، سرمایه شناختی) با یکپارچگی زنجیره تأمین در بین نمایندگیهای شرکت سایپا ایران رابطه معنیداری داشتند.
کلمات کلیدی :
سرمایه اجتماعی
یکپارچگی زنجیره تأمین
شرکت سایپا.