یکپارچگی زنجیره تأمین

زینب یاریان تل زالی1 اسماعیل شمس الدینی2

1) گروه مدیریت ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران
2) گروه مدیریت ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(4meaconf.com)
چکیده :
مفهوم زنجیره تأمین، ابتدا در سال 1985 به¬وسیله هولی¬هان پیشنهاد شد و شامل مدیریت همه فرآیندها و فعالیت¬های گوناگونی که برای مشتری نهایی ارزش ایجاد می¬کنند و به ایجاد پیوندهای کسب و کار بالادستی و پائین‌دستی قوی¬تر و بهبودیافته کمک می¬کنند، می¬شود. یک هدف مهم مدیریت زنجیره تأمین، هماهنگ کردن همه فعالیت¬ها یا محدودیت¬های مختلف زنجیره است، به ¬صورتی که بتوان کالاها را هنگامی‌که موجودی نگهداری شده کم و هزینه¬ها پائین است در زمان موردنیاز در اختیار مشتریان قرار داد. زنجیره تأمین شامل تمامی بخش¬هایی می¬باشد که بصورت مستقیم یا غیرمستقیم در تأمین خواسته¬ی مشتریان با یکدیگر در ارتباط هستند. این بخش¬ها می¬توانند شامل تولیدکننده، تأمین¬کننده، حمل و نقل-کنندگان، انبارها، خرده¬فروشی¬ها و مشتریان باشند. این بخش¬ها فعالیت¬هایی چون توسعه محصول جدید، بازاریابی، عملیات اجرایی، توزیع، خدمات مالی، خدمات مشتری و موارد دیگر را شامل می¬شود. زنجیره تأمین یک مجموعه¬ی پویا از جریان اطلاعات، محصول و سرمایه در بین سطوح مختلف خود است که مشتری تنها یک جزء درگیر و درونی در زنجیره تأمین می-باشد. پس می¬توان گفت اولین هدف زنجیره تأمین، ایجاد رضایت برای نیازهای مشتریان در فرایند تأمین و همچنین تولید سود برای خود زنجیره¬ای تأمین می¬باشد. زنجیره تأمین یعنی شکل دادن به فرایندهای جریانات فیزیکی، اطلاعاتی، مالی و دانش به‌منظور ارضای احتیاجات مصرف‌کننده نهایی از طریق محصولات و خدمات مرتبط با تأمین¬کنندگان مدیریت زنجیره تأمین نیز عبارت است از: طراحی، نگهداری و عملیات فرآیندهای زنجیره تأمین برای برآورده شدن احتیاجات مصرف‌کننده نهایی.
کلمات کلیدی : زنجیره تأمین مدیریت زنجیره تأمین یکپارچگی زنجیره تأمین.