بهره وری
بهره وری
اسماء صفری سروک1 اسماعیل شمس الدینی2
1) گروه مدیریت ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران
2) گروه مدیریت ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(4meaconf.com)
چکیده :
بدون تردید شرط بقاء و تداوم حیات هر سازمانی در دنیای پررقابت کنونی ارتقاء بهرهوری است و این امر نیز مستلزم رعایت اصول و شیوههای صحیح و علمی انجام کارها است که سازمانها در محیط رقابتی محکومبه تمرکز و اجرای بهرهوری میباشند شاید نتوان برای رسیدن به بهرهوری سقف مشخصی را در نظر گرفت و لیکن آنچه در این میان برای ما اهمیت دارد رسیدن به نقطه بهینگی در انجام امور و وظایف سازمانی است. از آنجا که از میان عوامل تولید (کالا و خدمات) عامل نیروی انسانی بر خلاف سایر منابع سازمانی از مهمترین اهرم اصلی در افزایش یا کاهش بهرهوری سازمانی میباشد از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و باید توجه خاصی به آن مبذول داشت. ازآنجاکه بهرهوری تابعي است از عوامل بسيار زياد و اين عوامل با توجه به ماهيت، رسالت، فعاليت و عمليات از سازماني به سازمان ديگر متفاوت است و همچنين ميزان تأثير و اهميت اين عوامل بر بهرهوری سازمانهای مختلف يكسان نيست و نيز شاخصهای بهرهوری در نيروي انساني از يك حرفه به حرفه ديگر نيز متغيرند چراکه افراد با دیدگاههای متفاوت اقدام به انتخاب مشاغل مینمایند ازاینرو براي سازمانها امکانپذیر نيست كه در تمام زمینهها و جنبههای تأثیرگذار وارد شوند. از طرف ديگر فاکتورهای متفاوتي نيز وجود دارد كه بر عملكرد نيروي انساني اثرگذار بوده و بررسي و شناخت اين فاكتورها میتواند كمك مؤثري به بهبود عملكرد منابع انساني و نيز بهبود فعالیتها و در نتيجه اهداف سازماني داشته باشد.
کلمات کلیدی :
بهرهوری
ارتقاء بهرهوری
مفهوم بهرهوری.