نقش مدیریت دانش بر کارآمدی عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری و بازارگرایی (مورد مطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز)

نقش مدیریت دانش بر کارآمدی عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری و بازارگرایی (مورد مطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز)

محمد محمد رضا باغنی1 فائزه احمدی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
2) دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تحلیل سیستم دانشگاه پیام نور مرکز کرمانشاه

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(4meaconf.com)
چکیده :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسط بازارگرایی و نوآوری انجام گرفته است. طرح تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمان صنعت،معدن و تجارت استان البرز، به تعداد 143 نفر می باشد، به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران استفاده و تعداد 104 نفر کارمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از نمونه مورد بررسی از پرسشنامه محقق ساخت استفاده که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری و تایید شد. به منظور آزمون فرضیه هاي پژوهش از روش هاي آمار توصیفی، استنباطی، آزمون کلموگروف- اسمیرنف استفاده شد، و همچنین از مدل تحلیل عاملی تأئیدی به عنوان روش هاي اصلی در تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از دو نرم افزار اس. پی. اس. اس 15 و لیزرل انجام شد. بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که که ضرايب استاندارد براي هر پنج فرضيه تحقيق، اعداد معناداري لازم(بيشتر از 96/1) را داشته، بنابراين کلیه 5 فرضیه تحقیق حاضر پذیرفته شد، و در بين متغيرهای پژوهش، مدیریت دانش با رتبه (0.78) بیشترین تاثیر بر روي متغير نوآوری سازمانی دارد.
کلمات کلیدی : مدیریت دانش عملکرد سازمانی بازارگرایی نوآوری سازمانی