بررسی ابعاد رهبری تحول آفرین بر خشنودی شغلی کارکنان با توجه به نقش واسطه ای تعهد سازمانی

بررسی ابعاد رهبری تحول آفرین بر خشنودی شغلی کارکنان با توجه به نقش واسطه ای تعهد سازمانی

عباس کهن طسوجی1 سعید رازقی2

1) کارشناس ارشد، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ، ایران
2) استادیار گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ، ایران (نویسنده مسئول)

محل انتشار : دومین کنفرانس مدیریت کسب و کار(ncbm.ir)
چکیده :
در آستانه ورود به هزاره سوم، با وجود رقابت تنگاتنگ موجود، تغيير در شيوه هاي مديريت و رهبري سازمانهاامري اجتناب ناپذير شده است. در چنين شرايطي بهره گيري از سبك رهبري تحول گرا براي توسعه ظرفيت هاي انساني و ارتقاي درجه تعهد و رضايت شغلي كاركنان، مورد توجه بسياري از سازمان هاي موفق و پيشتاز قرار گرفته است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ابعاد رهبری تحول آفرین بر خشنودی شغلی کارکنان با توجه به نقش واسطه ای تعهد سازمانی صورت پذیرفت. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و هدف آن، توسعه دانش کاربردی در زمینه مطالعات سازمانی است . از منظر روش توصیفی – همبستگی است .جامعه آماری این تحقیق، کارکنان شرکت نفت بندر عباس به تعداد 2500 نفر در نظر گرفته می شود. شیوه نمونه گیری ، به شكل نمونه برداري تصادفي طبقه اي، تعداد333 نفر به عنوان حجم نمونه برگزيده شده اند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. فرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل مسیر (به وسیله نرم افزار لیزرل8.50) و شاخص های نیکویی بر ارزش تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد، تمامی ابعاد رهبری تحول آفرین ارتباط معناداری با خشنودی شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دارند.
کلمات کلیدی : رهبری تحول آفرین تعهد سازمانی خشنودی شغلی