بانکهای توسعه ای و حمایت از تولید و اشتغال در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات مطالعه موردی: پست بانک ایران
بانکهای توسعه ای و حمایت از تولید و اشتغال در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات مطالعه موردی: پست بانک ایران
مجتبی احمدی1
1) کارشناسی ارشد، مهندسی کامپیوتر نرمافزار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران -
محل انتشار :
دومین کنفرانس مدیریت کسب و کار(ncbm.ir)
چکیده :
صنعت فناوریاطلاعات و ارتباطات همواره ریسکهای متعددی روبروست. بانکهاي تجاري اغلب تمایلی به حمایت از طرحهای پر ریسک ندارند. در مقابل بانکهاي توسعهاي با توجه به نوع وظایف خود در تأمین مالی طرحهاي زیربنایی و پروژههای مبتنی بر استراتژیهای جدید دولت که دارای ریسک بالا و بازدهی نامشخص بوده، مشارکت میکنند. در این راستا مدیریت صحیح فرایند مصرف اعتبارات به كمك نظام مديريتي بر پايه استانداردها، شناخت کسب و کار و تصميمهاي مناسب مديريتي، ميتواند موجب بهبود عملكرد بانکهای توسعهای در حمایت از تولید و اشتغال شود. در مدیریت فرایند مصرف اعتبارات اولين و اساسيترين گام، شناسايي چالشهای این حوزه است. پژوهش حاضر از ديد هدف كاربردي است و از ديدگاه روش انجام پژوهش، توصيفي شمرده ميشود. در اين پژوهش براي شناسايي چالشهای مطرح در حمایت اعتباری بانکهای توسعهای از تولید و اشتغال در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات، از طريق مطالعه اسنادي و به كمك روش دلفي فازي و نظر مشارکتکنندگان شامل 19مدیر/کارشناس حوزه اعتباری شرکتهایی که در بازه زمانی مشخصی از یکی از شعب پستبانکایران تسهیلات دریافت کردهاند، 20چالش در قالب چهار گروه اصلي، براي بانكهای توسعهای شناسايي شده است. مطابق یافتههای این پژوهش، چهار چالش سهم محدود تسهیلات بانکی حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات ، غیرتخصصی بودن برخی بانکهای عامل ، پایینبودن ضریب اعمال وثیقه و روند طولانی و پیچیده اخذ مجوزهاي خارج از نظام بانکی بیشترین سهم را داشته که نشان از اهمیت این چالشها در حمایت اعتباری بانکهای توسعهای از تولید و اشتغال در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات دارد.
کلمات کلیدی :
نهادهای اعتباری
تولید و اشتغال
بانکهای توسعهای
فناوریاطلاعات و ارتباطات
شناسایی چالشها