تحلیل و مدل‌سازی فرایندهای امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به منظور شناخت گلوگاه‌ها و بهبودهای فرایندی پیش از انتخاب و استفاده از BPMS

تحلیل و مدل‌سازی فرایندهای امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به منظور شناخت گلوگاه‌ها و بهبودهای فرایندی پیش از انتخاب و استفاده از BPMS

محسن نصیری1

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف، تهران

محل انتشار : دومین کنفرانس مدیریت کسب و کار(ncbm.ir)
چکیده :
امروزه نیاز به بهبود و پویایی، در همه امور زندگی به شکل فزاینده‌ای احساس می‌شود. سازمان‌ها و نهادها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. از این‌رو بدنبال نهادینه ساختن بهبود در بدنه سازمانی خود هستند تا با مناسب‌ترین راهبرد ممکن بتوانند با توجه به عوامل تغییرپذیر بیرونی و درونی، در راستای رسیدن به اهداف، خود را تطبیق دهند. در این مسیر، هسته اصلی کنترل و مدیریتی سازمان‌ها را فرایندها تشکیل می‌دهند. بنابراین سازمان‌ها در سطح استراتژیک، استفاده از سیستم‌های مدیریت فرایند را در برنامه خود تدوین نموده‌اند. اما برای رسیدن به یک سیستم مدیریت فرایند مطلوب، احصای فرایندها، شناخت موانع آن، بازطراحی و یا بازمهندسی فرایندها امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین در این مقاله به منظور شناسایی بهتر دامنه خدمت‌دهی دانشگاه صنعتی شریف در مقوله امور دانشجویی، جهت درک مطلوب‌تر نیازمندی‌ها و به‌کارگیری بهبودهای احتمالی یا مهندسی مجدد برای مرتفع نمودن گلوگاه‌ها، به بررسی چالش‌های موجود در فرایندها جاری آن‌ها پرداخته شده است تا مقدمه‌ای برای حرکت به سوی انتخاب و پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرایندهای سازمانی در دانشگاه باشد. برای انجام این کار که با همکاری بخش مدیریت امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بوده است، بررسی نزدیک فرایندها، مصاحبه مستقیم با مشارکت کنندگان فرایندها و مطالعه مستندات موجود مورد استفاده قرار گرفته است. پس از شناسایی فرایندها، گلوگاه‌های فرایند مشخص و برای آن‌ها راهکارهایی ارایه گردیده است که نه تنها موجب شده شفافیت در خصوص فرایندها بیشتر گردد بلکه روند اجرای آن را نیز با تسریع و تسهیل همراه ساخته است.
کلمات کلیدی : مدل‌سازی فرایندهای سازمان بازطراحی (بهبود) فرایند بازمهندسی فرایند گلوگاه‌های فرایند سیستم مدیریت فرایندهای سازمانی مدیریت امور دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف