حقوق کسب وکار الکترونیکی (روند شکلگیری مقررات کسب وکار در ایرا ن و موانع اجرای آن)
حقوق کسب وکار الکترونیکی (روند شکلگیری مقررات کسب وکار در ایرا ن و موانع اجرای آن)
محمد بیضاوی1 حسین علی احمدی جشفقانی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران-
2) عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) -
محل انتشار :
دومین کنفرانس مدیریت کسب و کار(ncbm.ir)
چکیده :
ابعاد وسیع تجاری و اقتصادی کسبوکار الکترونیکی، موجب پیدایش رشتهای جدیدی در حوزه علوم اقتصادی، رایانهای به نام حقوق کسبوکار الکترونیک شده است. این مقاله مقدمهای است سیاستها، بر روند شکلگیری قوانین کسبوکار الکترونیکی در ایران و علل عدم اجرای قوانین مصوب در حوزه تجارت و کسبوکار الکترونیکی را یادآور میشود. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۹ تاکنون در برنامههای مختلفی در سطح ملی این موضوع را موردتوجه قرار داده است و در ابعاد مختلف کسبوکار الکترونیکی برنامههای شایانی تدوین کرده است. برنامههای توسعه جمهوری اسلامی و قانون تجارت الکترونیک ایران دو نمونه از قوانین مصوب کسبوکار الکترونیکی در ایران است. موانع قانونی در حد چشمگیری در قالب قانون کسبوکار الکترونیکی ایران رفع شده است، اما موفقیت ملموسی در این عرصه به دست نیامده است. یکی از مهمترین دلایل، عدم اجرای کامل برنامههای تدوینشده است. علاوه بر این، دلایل دیگری مانند مسائل فرهنگی، عدم آموزش کافی مردم، عدم توجه جدی به توسعه دروس مربوط به کسبوکار الکترونیکی و حقوق کسبوکار الکترونیکی در سطوح مختلف دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی متخصص، نبود زیرساختهای همهجانبه و موانع بینالمللی در قالب تحریم، بر این عدم موفقیت افزوده است.
کلمات کلیدی :
کسبوکار الکترونیک
قوانین و مقررات
موانع اجرای قانون
اخلاق و احکام تجارت
حقوق ایران