رسانه، ارتباطات و امنیت

مهران صمدی1 مینا عبدالعلی زاده ترکمانی2

1) دکتری مدیریت رسانه، عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران-
2) 2- کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران

محل انتشار : امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی کلانشهرها راهکارها و چالش ها (icsp.ir)
چکیده :
امروزه امنیت ملی به عنوان یکی از عمده‌ترین اولویت‌های فراروی دولت و ملت‌ها مطرح بوده و بالا بردن ضریب آن از طریق شناسایی و رفع تهدیدهای موجود یکی از دغدغه‌های نخبگان و حاکمان سیاسی در جوامع مختلف به شمار می‌رود. عوامل تهدیدزا علیه امنیت ملی کشورها را می‌توان در طیف وسیعی از عوامل و تهدیدهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل کرد. در میان عواملی که به روش نرم‌افزارانه بر امنیت ملی تأثیر می‌گذارد، عملکرد رسانه‌ها از برجستگی خاصی برخوردار است (خوشروزاده، 1382، 194). از سوی دیگر پیشرفت علم و تغییر ماهیت اطلاعات تا آن‌جا رسیده است که حتی دقایقی پس از یک رویداد در نقطه‌ای از جهان، تنها به یاری اینترنت می‌توان از همه جزئیات اخبار مربوط به آن آگاه شد. اهمیت رسانه‌ها و تأثیر بسزایی که انواع آن‌ها، به ویژه روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری ماهواره‌ای و اینترنتی بر سیاستگذاری دولت‌ها دارند، موجب شده که به عنوان یک چالش جدید در حوزه حاکمیتی خود از این پدیده، یعنی «انفجار اطلاعات» یاد کنند، زیرا این سهولت فوق‌العاده در امر اطلاع‌رسانی، دولت‌ها را همواره با فشار افکار عمومی و حساسیت‌های آن‌ها نسبت به مسائل مختلف روبرو ساخته است. از طرفی جریان بین‌المللی اطلاعات، اخبار و فرهنگ به صورت جریانی نامتوازن و نابرابر در قالب، رسانه‌های متعدد خود یک تهدید بالقوه برای امنیت کشورها و به ویژه دولت‌ها و جوامع جهان سوم می‌باشد (مینایی، 1383، 128). بنابراین با توجه به اهمیت موضوع رسانه، ارتباطات و امنیت، در پژوهش حاضر تلاش بر این شده است که به تعریفی از رسانه، ارتباطات، امنیت، انواع امنیت، تأثیر رسانه و ارتباطات بر امنیت و موضوعاتی دیگر پرداخته شود.
کلمات کلیدی : رسانه ارتباطات امنیت امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران