تاثیر جداسازی لرزه ای با استفاده از مصالح آسفالتی در کاهش نشست و جابجائی افقی پی پل ها

تاثیر جداسازی لرزه ای با استفاده از مصالح آسفالتی در کاهش نشست و جابجائی افقی پی پل ها

امید قدیمی گرجایی1 علی سنایی راد2 علی قضات3

1) کارشناسی ارشد مهندسی عمران ژئوتکنیک
2) استادیار گروه عمران دانشگاه اراک
3) دکتری عمران سازه های هیدرولیکی و عضو مرکز پژوهشهای راه اهن

محل انتشار : امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی کلانشهرها راهکارها و چالش ها (icsp.ir)
چکیده :
پدیده زلزله از جمله مخاطرات طبیعی پر اهمیت در کشور ما است. تجربیات گذشته به وضوح نشان داده است که مخاطرات طبیعی هنگامی منجربه فاجعه ای انسانی می شوند که جوامع بشری آمادگی رویارویی با آن هارا نداشته باشند. با توجه به نقش زیربنایی وپر رنگی که شبکه راه اهن کشور از نظر ایجاد ارتباطات وتبادلات اقتصادی و جنبه های امنیتی و نظامی و همچنین امدادو نجات و فعالیت های مدیریت بحران پس از وقوع زلزله ایفا میکند ،اساسا در هنگام زلزله، وقوع اسیب جدی یا تحمل خسارات به میزانی که خط اهن دیگر در شرایط بهره برداری نباشد، قابل قبول نبوده ومی بایست در جهت حفظ بلاوقفه خدمت رسانی و بهره برداری از خطوط راه اهن پس از وقوع زلزله تمهیدات اجرایی ومحاسباتی از پیش اندیشیده شود. یکی از کاراترین روش های کاهش اثرات مخرب زلزله بر سازه ها ،استفاده از سیستم هاي کنترل لرزه اي غیر فعال است. سيستم هــای كنتــرل غیرفعــال عملکرد مناسبی در کاهش پاسخ دینامیکی سازه هایی که در معرض بارهای زلزله هستند ،ارائه می دهند. موضوع اصلی این پژوهش بررسی تاثیر لایه ای از بتن اسفالتی با طرح اختلاطی ویژه ،زیر پی پایه پل ها به عنوان یک لایه جداساز لرزه‌ای پايه به منظور کاهش اثرات مخرب زلزله بر پل ها است. نتایج نشان می دهند می توان با اجرای یک لایه از مصالح آسفالتی به عنوان جداساز لرزه ای در زیر پی پل های راه آهن به میزان چشم گیری مقادیر ، نشست و جابجائی افقی پی ها را کاهش داد.
کلمات کلیدی : پل راه آهن نشست پی جداسازی لرزه ای اسفالت اصلاح شده با خرده لاستیک