پدیدارشناسی هرمنوتیک مکان، حیث مکانی باغ موزه دفاع مقدس تهران

مهرداد جاویدی نژاد1 ناهید پورسعیدی ماهانی2

1) استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2) دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

محل انتشار : امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی کلانشهرها راهکارها و چالش ها (icsp.ir)
چکیده :
پدیدار شناسی، مطالعه ی جوهر یا ذات پدیده به منظور شناسایی پدیدار است. معماری بر اساس پدیدارشناسی، شیرازه ی معماری مدرن را از هم گسست؛ زیرا معماری مدرن با یک دیدگاه جهانی، با انسان رفتاری مادی، بدون در نظر گرفتن تمامیت معنادار او را داشت و نقش بوم، فرهنگ، تاریخ یا بعضا بستر طراحی، در آن دیده نمی شد. از این رو معماری حاصل از آن، دچار بحران بی هویتی، عدم حس تعلق و در یک کلمه، فقدان معنا بود. از این رو هدف از این تحقیق پدیدارشناسی هرمنوتیک مکان، حیث مکانی موزه جنگ (باغ موزه دفاع مقدس) تهران می باشد علت انتخاب نمونه موردی تقلید معمار این مجموعه از معماری موزه جنگ برلین می باشد که از بار معنایی دفاع مقدس خالی بوده و در این راه سعی برآن شده که نظرات بازدیدکنندگان مورد پرسش قرار گیرد. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی و به کمک پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است نتایج حاصل از تحقیق بیانگر ناکارآمدی مجموعه حاضر در زمینه ایجاد تقرب مکانی برای بازدیدکنندگانش می باشد
کلمات کلیدی : پدیدارشناسی هرمنوتیک حیث مکان تعلق به مکان باغ موزه دفاع مقدس