یادگیری مبتنی بر پروژه: روشی سازنده گرایانه برای توسعه مهارت های یادگیری دانش آموزان

یادگیری مبتنی بر پروژه: روشی سازنده گرایانه برای توسعه مهارت های یادگیری دانش آموزان

مجید حمدانی1 سید حسین مرعشی2

1) استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران.
2) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران (پردیس حضرت رسول اکرم اهواز (ص))

محل انتشار : امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی کلانشهرها راهکارها و چالش ها (icsp.ir)
چکیده :
یادگیری مبتنی بر پروژه یا یادگیری پروژه محور روشی از روشهای فعال آموزشی مبتنی بر فعالیت یادگیرندگان می باشد که در دیدگاه سازنده گرایی مورد بررسی قرار می گیرد. این روش منجر به تفکر انتقادی، فعالیت گروهی، خلاقیت و دستیابی به مهارت حل مساله می شود. به همین دلیل این روش را جزء روش های اصلی نظام های آموزشی مدرن تلقی می نمایند. فرآیند یادگیری مبتنی بر پروژه، دارای فرآیندی نظام مند می باشد که در نهایت منجر به تفکر سطح بالا در فراگیران خواهد شد. این روش از مراحلی همچون تفکر عمیق درباره محیط پیرامونی، تعریف اهداف، طراحی سوال، نیاز به دانستن، جستجو برای داده های جدید، ارائه فرضیه ها و گزینه های مهم، انجام عملی پروژه در جهت دستیابی به پاسخ، مرور نقادانه نتایج به دست آمده و در نهایت ارائه ی محصول یا گزارش می باشد. برای این منظور دستیابی به مهارت هایی از قبیل برقراری ارتباط، تفکر نقادانه، سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی، انعطاف پذیری و ... مورد نیاز می باشد.
کلمات کلیدی : یادگیری مبتنی بر پروژه یادگیری سازنده گرایی تفکر انتقادی