مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)

مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)

شیرین صفری مقدم1

1) مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
چكيده از آنجا كه فضاهای شهری امروزی مولفه اي برای وقوع نابهنجاری¬های شهری و در نتیجه عدم وقوع امنیت در شهر مي¬باشد، بنابراین بررسی جنبه های كیفی و كمی امنیت چه از لحاظ كالبدی و چه از لحاظ اجتماعی در مدارس دخترانه امری ضروری است. همچنین بررسی شرایط امنیت دختران در مدارس، جهت دستیابی به یادگیری بهتر دارای اهمیت می¬باشد. در این مقاله برای گردآوری داده‌های مورد نیاز، منابع اطلاعات ثانویه مورد بررسی‌ و مطالعه قرار گرفته است. سپس با استفاده از روش دلفی با بررسی نقطه نظرات متخصصان، متغیرهای مدرسه ایمن را استخراج نموده و جامعه آماری در این پژوهش، شامل اولیای مدارس و در مرحله بعدی متخصصین فضای آموزشی می¬باشد. تحلیل احساس امنیت دختران در محیط کالبدی مدارس بر اساس خرده مقیاس‌های تعریف شده، در مدارس شمال، مرکز و جنوب تهران صورت گرفته است. این خورده مقیاس‌ها شامل، عوامل روانی-رفتاری، کالبدی، ساختاری-بهداشتی می‌‌شوند. هدف اصلی‌ این مقاله بررسی‌ و تحلیل عوامل موثر بر امنیت دانش آموزان دختر در محیط کالبدی مدرسه (مقطع متوسطه) در راستای احیای اهداف اصلی مدارس می باشد .بر اساس بررسی‌‌های صورت گرفته در مدارس تهران ارتباط مستقیم بین احساس امنیت دانش آموزان و خورده مقیاس‌های ذکر شده جهت ارتقاء یادگیری وجود دارد.
کلمات کلیدی : امنیت دانش آموزان مدارس دخترانه تهران