توسعه مدل مطلوبیت مدهای حملونقلی مربوط به هدف سفرهای مختلف
توسعه مدل مطلوبیت مدهای حملونقلی مربوط به هدف سفرهای مختلف
احمدرضا محمودزاده1 امیربهادر پارسا(نویسنده مسئول)2 امیر نوژان نادری3 امیر گل رو4
1) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک
2) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک
3) دانشجوی دکتری دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک
4) استادیار دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی
(2cauconf.com)
چکیده :
امروزه برنامهریزی حملونقل شهری برای رسیدن به اهدافی چون افزایش ایمنی معابر، کاهش مدت زمان سفر و رسیدن به بالاترین سطح رضایتمندی مردم صورت میگیرد. در این راستا این پژوهش به بررسی تاثیر هدف سفر بر مطلوبیت انتخاب وسیله نقلیه میپردازد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قشری پویا و فعال در جامعه در نظر گرفته شدهاست. با استفاده از دادههای جمعآوری شده مدلی ساخته شدهاست تا با کمک آن بتوان تاثیر هدف سفر در انتخاب شیوه سفر را برای اهداف سفر مختلف مانند سفرهای کاری، تحصیلی و غیره مدلسازی کرد و مطلوبیت شیوههای سفر مختلف مانند اتوبوس، وسیله نقلیه شخصی و غیره را نیز با یکدیگر مقایسه کرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نرمافزارهای تحلیل داده و پرسشنامه الکترونیکی میباشد. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بسته به هدف سفر، مطلوبیت شیوههای سفر مختلف برای دانشجویان متفاوت است و در اکثر سفرها بیشترین مطلوبیت مربوط به مترو و خودروی شخصی بوده و تاکسی تلفنی کمترین مطلوبیت را دارد.
کلمات کلیدی :
حملونقل
مدهای حملونقلی
هدف سفر
مدل انتخاب لوجیت
پایگاه داده