بررسی راهبردهای ارتقاء کیفیت گردشگری فرهنگی

نصرت الله سوخت سرایی1 کورش افضلی2

1) دانشجو کارشناسی ارشد طراحی شهری ، گروه شهرسازی ، دانشگاه آزاد واحد کرمان ، ایران
2) استادیار ، گروه شهرسازی ، دانشگاه آزاد واحد کرمان ، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
امروزه در بسیاری از جوامع،صنعت گردشگری بخش مهمی از زندگی افراد را تشکیل میدهد. در اینجا بنظر میرسد بتوان ماهیت دیگرنیز برای این صنعت مهم در نظرگرفت. فرهنگ،جاذبه ی اصلی گردشگری که در حال حاضرنیز فرهنگ و مسائل فرهنگی جزء بسیار مهم از جهانگردی معاصر به شمار می آید. گردشگري اثرات بارزي بر شرایط اقتصادي ، فرهنگی ،اجتماعی و زیست محیطی مناطق گوناگون دارد. توسعه صنعت گردشگري در الگوهاي فضایی شهري ،زمینه ساز اثرگذاري این پدیده بر بهبود شرایط زیستی ساکنین شهرها است. بدین جهت با اتخاذ راهبرد توسعه صنعت گردشگري در بافت شهري ،ایجاد محیط شهري مناسب بابهره مندي از تمامی پتانسیلهاي این صنعت،یکی از اهداف طراحی شهري است .بنابراین بهبود شرایط اقتصادي و معیشتی ساکنین به کمک ایجاد فرصتهاي شغلی متنوع،افزایش سرمایه گذاري در جهت جذب گردشگر و استقرار امکانات و خدمات رفاهی متنوع در طراحی شهري مدنظر قرار گرفته است.از طرف دیگر با توجه به پتانسیلهاي فرهنگی و تاریخی موجود در بافت شهري ، راهبردها و سیاستهاي طراحی در راستاي توسعه گردشگري فرهنگی متمرکز شده است. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی به ارزیابی تاثیرات فرهنگی این پدیده و راهبردهای ارتقاء کیفیت گردشگری پرداخته است و در آخر سیاست های طراحی شهری در راستای توسعه گردشگری فرهنگی را به طور مختصر بیان میکند.
کلمات کلیدی : فرهنگ گردشگری راهبردهای ارتقاء کیفیت گردشگری