بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )

بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )

سینا علائی1 کیوان علائی راد2 آیدین دهقانی3

1) 1- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل ، ایران .
2) 2-گروه معماری ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل ، ایران .
3) 3-گروه معماری ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل ، ایران .

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
محیط شامل مجموعه ي قرارگاه رفتاري است ، که درون یکدیگر قرار گرفته و فصول مشترك دارند . این قرارگاه رفتاري داراي دو عنصر اساسی اند ، یک الگوي شاخص رفتاري و یک محیط کالبدي . محیط فیزیکی ساختار کالبدي است ، مرکب از سطوح مرتبط به هم و متشکل در الگوهاي خاص . معناي یک محیط حاصل تعامل بین توانش هاي آن محیط و نیازهاي فردي و جمعی استفاده کننده هاي آن است. همان گونه که نیازهاي انسان در سطوح مختلف از زندگی او در شرایط گوناگون (مکانی و زمانی) متفاوت است ، معناي محیط نیز در سطوح مختلفی از معنا وجود دارد و روش هاي گوناگونی براي دسته بندي آنها پیشنهاد شده است . الگوی رفتاری، عنصری فرهنگی یا رفتاری است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر به‌صورت غیر ژنتیکی منتقل شود . به دليل دخيل شدن محيط در شکل گيري الگوي رفتاري که مکان سازمان يافته اي از سطوح با کيفيت متفاوت ايجاد مي - کند، ساختار طرح ريزي شده ي اين تحقيق سعي دارد، با بررسي اجمالي رفتارهاي شکل گرفته شده و فاکتورهاي مهم موجود در دبیرستان جهان علوم و سپس پرداختن به دو کارکتر مهم فضا و محيط آموزشي ويژه ي اين دانش آموزان (ويژگيهاي عملکردي - رفتاري و ويژگيهاي بصري - زيبايي شناسي) به استخراج و تثبيت راهکارهاي مهم در جهت ايجاد فضاي بهينه اي براي کمک به ارتقاء فضاي آموزشي بپردازد. بدین جهت تعداد 50 نفر از دانش آموزان به طور تصادفي انتخاب و تفاوت رفتاري آنها از طريق طرح پرسشنامه مورد بررسي قرار گرفت . پس از تکميل پرسش نامه ها، با ارزيابي ميزان درصد پاسخگويي دانش آموزان ، تفاوت ها در جهت ارائه ي الگوي رفتاري مناسب مدرسه بيان شد و نتیجی که حاصل شد ، بيشترين پاسخ به محيط مناسب و ايجاد آرامش در کلاس ها و حس سرزندگي و شادابی در حیاط و نیاز به آموزش در کلاس ها مطرح گردید.
کلمات کلیدی : محيط قرارگاه رفتاری الگوهاي رفتاري شيوه هاي زندگي ارتقاء آموزشي