استفاده از بتن غلتکی در روسازی راه و مقایسه با روسازی آسفالتی از دیدگاه مدیریت ساخت

استفاده از بتن غلتکی در روسازی راه و مقایسه با روسازی آسفالتی از دیدگاه مدیریت ساخت

محمدکلانی1 منصور پرویزی2

1) دانشجوی کارشناشی ارشد عمران
2) دانشیار دانشگاه یاسوج

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
انتخاب نوع روسازي يك دانش و روش كامل و دقيق ندارد، ولي براي انتخاب نوع روسازي يك فرد بايد فاكتورهاي فنی و اقتصادی از قبيل حجم ترافيك،هزینه، نوع خاك، شرايط آب و هوايي، مواد و مصالح، ملاحظات ساخت و ساز، نگهداري و مسائل زيست محيطي را در نظر بگيرد. فرآيند انتخاب ممكن است به وسيله مقايسه طراحي سازه اي براي يك يا چند نوع روسازي از طريق تجربي يا تئوري صورت گيرد. برآورد هاي مقايسه هزينه مي تواند به طرح هاي مختلف روسازي براي فرآيند تصميم گيري اعمال شود. یک نوع از روسازی هایی که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد، روسازی بتنی است که در ایران، به دلیل ارزان بودن قیر تاکنون مورد توجه و استفاده نبوده است. با این حال با توجه به کم شدن منابع نفت و حذف یارانه ها از قیر و افزایش هزینه آسفالت، استفاده از روسازی های بتنی در ایران نیازمند بررسی و توجه است. هدف کلان اين پايان‌نامه مقایسه و ارزیابی جنبه های فني، اجرائي و اقتصادي روسازي بتن غلتكي با روسازي آسفالتي از ديدگاه مديريت ساخت می باشد و استفاده از این نوع لایههای روسازی به عنوان يك الگوي پيشنهادي مناسب در اختيار كارفرمايان، مشاوران و شركت‌هاي پيمانكاري قرار می گيرد. نتایج مطالعات نشان می دهد که جایگزینی بتن آسفالتی با بتن غلتکی جهت استفاده به عنوان لایه رویه روسازی راه، میتواند یک راه حل مناسب فنی و اقتصادی، برای این مسیر باشد.
کلمات کلیدی : روسازي بتن غلتكي هزينه آسفالت اقتصادي اجرائي مديريت