(برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم

(برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم

نگار شیرخانی1 مهدی غلامی2 جلال نخعی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، ایران-
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران-
3) استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
برنامه‌ریزی برای طراحی نور روز در کلاس‌های درس به سبب تاثیر مستقیم بر راندمان و سطح تحصیلی کودکان امری ضروریست. یک استراتژی موفق بهره‌وری از نور روز این است که، علاوه بر بالا بردن سطح روشنایی برای ساکنین کیفیت نور را هم تامین کند. در هر برنامه‌ریزی معماری اعم از یک دفتر، مدرسه یا حتی مسجد نیازهای خاص خود را به نورپردازی دارند. اما نیاز نور‌پردازی مناسب در مدرسه از این جهت است که دانش‌آموزان در کلاس درس در موقعیت ثابتی نشسته‌اند و امکان تغییر موقعیت ندارند. از طرفی لزوم استفاده از نور روز برای سلامت کودکان و نوجوانان و توانایی یادگیری آنها بسیار تاثیر‌گذار است، زیرا آن ها بین 25 تا 40 ساعت در هفته را در مدرسه سپری می‌کنند، بنابراین اهمیت برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از نور روز در کلاس‌های درس بسیار لازم و ضروری می‌باشد. با توجه به این نکته، در این پژوهش عوامل مختلف تاثیرگذار بر استفاده بهینه از نور روز مورد مطالعه قرار گرفت و مولفه‌های راهبردی کلاس‌های درس مدرسه ابتدایی هدایت قم با مشاهده میدانی و روش دلفی بدست آمد. سپس با روش SWOT عوامل داخلی و خارجی دسته‌بندی شده و به شکل نظام‌یافته هر یک از عوامل قوت، ضعف، فرصت و تهدید‌ها را که در مرحله قبل شناسایی شده‌اند مورد تحلیل قرار گرفت. نمرات حاصل از ارزیابی مولفه‌های داخلی و خارجی، استراتژی محافظه‌کارانه را نشان داد. در نهایت نتیجه حاکی از، استفاده المان‌های هدایت کننده نور و سایبان‌های مناسب اقلیم گرم و خشک، از بین بردن موانع خارجی جهت تابش مستقیم نور می‌باشد.
کلمات کلیدی : برنامه ریزی معماری بهینه سازی نور روز مدارس