بررسي سيستم‌هاي ايمني تونل‌هاي طويل ريلي

محسن هاشمی1 محمدعلی کرونی2

1) کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
2) دکتری مهندسی معدن

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست پایدار(2cauem.com)
چکیده :
موضوع طراحي سيستم‌هاي ايمني براي تونل‌هاي طويل مخصوصاً از نوع ريلي، جدا از طراحي پيكره و چند دالانه بودن تونل نيست، يعني تا وقتي كه معلوم نباشد چه نوع سيستم ايمني بايد براي تونل طراحي شود، مشخص‌كردن پيكره و تعداد دالان‌هاي مورد نياز براي تونل و همچنين چندخطه بودن هر دالان غير ممكن مي‌باشد، بنابراين در فاز امكان‌سنجي پروژه احداث تونل، بايد سيستم ايمني مورد نظر مشخص شود. همچنين وجود سيستم‌هاي ايمني قوي در تونل‌هاي طويل ريلي براي رسيدن به سرعت‌هاي بهره‌برداري و افزايش حجم ترافيك بسيار ضروري و لازم است. شرايط جغرافيايي و توپوگرافيكي ايران به گونه‌ايست كه در برخي نقاط به منظور اتصال آسان نقاط پرترافيك به همديگر، امكان و احتمال احداث تونل در زير كوه‌ها و همچنين در زير دريا وجود دارد. به عنوان مثال، اتصال تهران به شهرهاي شمالي از طريق احداث تونل در زير رشته‌كوه‌هاي البرز. بنابراين طرح اين موضوع كه شايد براي اولين بار در ايران مي باشد بسيار ضروري و لازم است. در اين مقاله ابتدا به بررسي سيستم‌هاي ايمني تونل‌هاي طويل موجود و يا در حال احداث در جهان پرداخته شده است، سپس روش‌هاي تحليل خطا كه قابل اجرا نيز مي‌باشند مورد بحث قرار گرفته و همچنين مسئله خطر و سانحه ارزيابي مي‌شود و در نهايت تراز ايمني مجاز و اقدامات لازم براي كاهش خطر پيشنهاد شده است.
کلمات کلیدی : تونل طويل ريلي سيستم‌هاي ايمني پيكره تونل تراز ايمني مجاز تحليل خطر