اثر روانشناسی محیطی بر کودکان(خانه،شهر،طبیعت)

اثر روانشناسی محیطی بر کودکان(خانه،شهر،طبیعت)

جوادگلستانی خمارتاش1 حسین مرادی2 عادل عظیمی3

1) کارشناسی ارشد معماری،مدرس دانشکده فنی شهید رجایی واحد قوچان
2) دانشجوی کارشناسی معماری،دانشکده فنی شهید رجایی واحد قوچان
3) دانشجوی کارشناسی معماری،دانشکده فنی شهید رجایی واحد قوچان

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست پایدار(2cauem.com)
چکیده :
مقاله حاضرکه اثر روانشناسی محیط بر کودکان(خانه،شهر، طبیعت) ، با هدف بررسی اثر روانشناسی محیط بر کودکان می باشد؛ در ابتدا به بیان مفهوم کودك و نیازهاي کودك وسپس بیان تعریفی جامع از کودک می پردازیم. جایگاه کودک را در خانه و شهر بررسی می کنیم .در این حوزه عواملی که بر رشد کودک موثر می باشد را بیان نموده و شهر را از دید کودک بررسی می کنیم . رابطه کودک با طبیعت رابطه ای ناگسستنی است . در واقع بعضی از نیازهای کودک در دامن طبیعت پاسخ داده می شود و نبایداین موضوع را نادیده گرفت. روش طراحی مشارکتی ،روشی است که از کودکان برای طراحی شهر استفاده میشود بدین صورت که بااستفاده از اطلاعاتی که از نقاشی کودکان بدست می آید به برداشت آنها از شهر و طبیعت اطراف دست میباند.این روش کمک می کند تا با نیازهای کودک آشنا شده ؛و در جهت بهبود اوضاع موجود ( طراحی در شهر ) گام برداشت.
کلمات کلیدی : کودک رابطه کودک و شهر رابطه کودک و طبیعت روش طراحی برای کودک