بررسی مسیرهای پیشنهادی احداث آزاد راه بر اساس شاخصهای زیست محیطی و از طریق مدل تصمیم گیری چند معیاره (مطالعه موردی: آزاد راه همدان-کرمانشاه)
بررسی مسیرهای پیشنهادی احداث آزاد راه بر اساس شاخصهای زیست محیطی و از طریق مدل تصمیم گیری چند معیاره (مطالعه موردی: آزاد راه همدان-کرمانشاه)
سمیرا شیرزادی1 فاطمه عفتی2 سامان گلالی زاده3
1) دانشآموخته مدیریت و برنامهریزی محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2) دانشآموخته مدیریت و برنامهریزی محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3) دانشجوی مدیریت و برنامهریزی و آموزش محیطزیست، دانشکده محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست پایدار(2cauem.com)
چکیده :
شبکه های ارتباطی به ویژه راه ها به عنوان عناصر پیونددهنده میان سکونتگاه ها در تبادل جریانات بین نقاط شهری و روستایی نقش قابل توجهی دارند، اگر توسعه این بخش بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی و تنها به در نظر گرفتن مسائل اقتصادی انجام شود می تواند آثار سوء فراوانی را بر محیط زیست اطراف خود تحمیل نماید. هدف از این پژوهش بررسی گزینه های پیشنهادی توسعه آزاد راه همدان- کرمانشاه به منظور انتخاب گزینه برتر زیست محیطی می باشد به گونهای که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و کمترین آثار منفی بر محیط را به دنبال داشته باشد. برای این منظور 11 شاخص زیست محيطي برای بررسی اجمالی بین گزینهها و انتخاب گزینه برتر انتخاب شد و 3 گزینه پیشنهادی نسبت به این شاخص ها با یکدیگر مقایسه شدند. سپس از روش تحلیل سلسله مراتبی، به منظور اولویتبندی گزینههای پیشنهادی و انتخاب گزینه برتر استفاده شد. نتایچ نشان داد که وزن نهایی گزینه 1، 2 و 3 به ترتیب 336/0، 236/0 و 428/0 می باشد و بنابراین گزینه 3 پیشنهادی با داشتن اختلاف قابل توجه نسبت به دو گزینه دیگر در بالاترین اولویت قرار گرفته و به عنوان گزینه برتر و مسیر اصلی آزادراه همدان – کرمانشاه انتخاب شد.
کلمات کلیدی :
آزاد راه همدان- کرمانشاه
شاخصهای زیست محیطی
تصمیمگیری چندمعیاره
مدل AHP