بررسی کالبد بازار شهر سنتی ازتفکر و اندیشه اسلامی ( نمونه موردی بازار همدان )

بررسی کالبد بازار شهر سنتی ازتفکر و اندیشه اسلامی ( نمونه موردی بازار همدان )

سید میثم عباسی متین1

1) کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد واحد همدان، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات در عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست پایدار(2cauem.com)
چکیده :
بازار یکی از ارکان اصلی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهر سنتی ایرانی است. فضای شهر ایرانی است که تعاملات اجتماعی را در بستری تاریخی فرهنگی پذیرا شده و واجد ارزش های کیفی و هنری والاست. نگرش علوم جدید در وهله اول به جنبه کارآیی و عملکردی و کمّی امور نظر دارد تا جایی که آن جنبه را حتی الامکان از همه معانی ضمنی کیفیش منتزع می سازد. جهان ما به مثابه نسجی است که از رشته های به هم تنیده تار و پود فراهم شده است. رشته های پود که افقی اند، مظهر روابط علّی، که از لحاظ عقلی قابل وارسی و کمّاً محدودند محسوب می شوند و رشته های عمودی تار، با ذات کیفی امور مطابقت دارد. علم و نگرش شهر سازانه جدید عمدتاً در جهت افقی پود، تحول و تکامل یافته است، در حالی که باید به عمودیت تار متعالی و بر شونده، رجوعی دوباره کرد تا نسجی متعالی پدیدار شود. در این مقاله با مروری بر تعریف بازار، نقش و جایگاه آن در شهر ایرانی و بررسی انواع آن، تاکید به طور عمده بر تحلیل ارزش های هنری، شکلی و کیفی فضاست، در این رابطه بازار سنتی شهر همدان به عنوان نمونه موردی و همخوان با فرهنگ و هویت ایرانی طرح و بررسی گردیده است. این مقاله تحقیقی، پژوهشی بنیادی می باشد که نگاهِ حاکم بر آن در تمام بخش ها، تحلیل محور است که البته در کنار آن از ابزار توصیف و تطبیق داده ها نیز بهره برده شده است.
کلمات کلیدی : شهر بازار شهر اسلامی جهان بینی اسلامی شهر سنتی