در جستجوی اثربخشی: بررسی تطبیقی تحلیلی شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان براساس اسناد بالا دستی

در جستجوی اثربخشی: بررسی تطبیقی تحلیلی شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان براساس اسناد بالا دستی

رضا عابدی1 مریم توکل2

1) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، دانشکده‌ی علامه طباطبایی سبزوار، ایران-
2) فرهنگی و کارشناس آموزش ابتدایی، اداره‌ی آموزش و پرورش سبزوار، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
از جمله اهداف بنیادین نظام آموزش و پرورش هر کشور، اثربخشی و کارآمدی معلمان آن است. یکی از شاخصه‌های اصلی معلم اثربخش، برخورداری از شایستگی‌های اجتماعی است که در تعیین سبک زندگی فرد نیز عاملی بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد. آنچه در این پژوهش مورد بررسی است، تحلیل و تطبیق شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه‌ی درسی ملی و سایر اسناد بالادستی کشورها می‌باشد. این پژوهش یک پیمایش تطبیقی تحلیلی است و الگوی استفاده شده در آن، الگوی بردی است. در این مطالعه شباهت‌ها و تفاوت‌های شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان و میزان اهمیت و اولویت این خصوصیات در نظام‌های آموزش و پرورش مختلف به منظور ارائه‌ی پیشنهاداتی کاربردی برای بهبود شایستگی‌های اجتماعی معلمان ایران بررسی و مقایسه شده است. مهم‌ترین یافته‌ها حاکی از آن است که بین اهداف نظام آموزش و پرورش ایران و سایر کشورهای جهان در زمینه‌ی شایستگی اجتماعی معلمان رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. تمام ساحتی بودن و عدالت محوری معلم از جمله اهداف مهم و اساسی تمام نظام‌های تربیتی بوده و سلامت، نشاط و شادابی معلمان در ایران نیازمند برنامه‌ریزی و توجه ویژه می‌باشد.
کلمات کلیدی : شایستگی اجتماعی معلمان ایران و جهان اسناد بالادستی اثربخشی نظام آموزش و پرورش