تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93

تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93

زهره هادیان1 عبدالمحمد طاهری2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آ موزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، ایران-
2) دانشیار، گروه ارشد مدیریت آموزشی، بخش علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تاثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز، صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان زن (564 نفر) و کلیه دانش آموزان دختر(10231 نفر)، دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز بودند. نمونه های آماری بر اساس جدول مورگان 220 نفر معلم و 400 نفر دانش آموز بودند، که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد ویژگی های شخصیتی نئو، انگیزه پیشرفت هرمانس بودند، که روایی صوری و محتوایی آنها توسط اساتید مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید، که به ترتیب ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده از پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو82/0، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمانس90/0 بودند. داده های آماری پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون محاسبه گردید و با کمک نرم افزار 22 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، که بین ویژگی های شخصیتی معلمان با انگیزه پیشرفت دانش آموزان رابطه معنی داری وجود داشت، و نیز متغیر ویژگی های شخصیتی، می تواند متغیر انگیزه پیشرفت را پیش بینی کند. همچنین رابطه معنی داری بین انگیزه پیشرفت با ویژگی وظیفه شناسی و توافق پذیری نشان داده شد. اما بین ویژگی شخصیتی گشودگی و برون گرایی با انگیزه پیشرفت رابطه معنی داری مشاهده نشد.
کلمات کلیدی : ویژگی های شخصیتی انگیزه پیشرفت معلمان دانش آموزان.