اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان

اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان

محسن کمالی نیا1 سمیه کاویانی مهر2 شهره صحراجی3

1) کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2) کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
نارساخواني بيشترين درصد دانش آموزان ناتوان يادگيري را به خود اختصاص مي دهد؛ حافظه ي فعال نيز يكي از عوامل مهم در امر يادگيري است كه اين دانش آموزان در آن ضعف شديد دارند . از اين رو مطالعه حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش نرم افزار ان بك بر حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان انجام شد. بدين منظور از بين دانش آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدايي شهرکرج در سال تحصيلي 92-91 ابتدا به طور تصادفي 18 نفر انتخاب وسپس در دو گروه 9 نفره آزمايش و كنترل جاي دهي شدند . به منظور جمع آوري داده ها از آزمون خواندن و نارساخواني نما، نر م افزار سنجش حافظه كاري دانيمن و كارپنتر و نرم افزار ان بك استفاده شد. طرح آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل مي باشد . نتايج تحليل كوواريانس حاكي از تأثير مثبت آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال و مؤلفه هاي آن در آزمودني هاي گروه آزمايش در مقايسه با گروه كنترل بود. بر اين اساس مي توان نتيجه گرفت كه نرم افزار ان بك اين مزيت را دارا است كه مي توان از آن در بهبود حافظه ي فعال كودكان نارساخوان و در نتيجه در حل مشكلات تحصيلي آنها بهره گرفت.
کلمات کلیدی : آموزش نرم افزار ان بك حافطه ي فعال نارساخواني