اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم

اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم

سوده رضوانی نسب1 فاطمه ممیزی2 سید علیرضا گنجه3 علیرضا صادقی نیا4

1) دانشجوی کارشناسی فیزیک
2) عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، دکترای زبان و ادبیت فارسی
3) مدرس دانشگاه فرهنگیان، کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
4) عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، دکترای جغرافیای طبیعی

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
امروزه در نقش و وظایف مدارس بسیاری از کشورهای جهان دگرگونی‌های عظیمی رخ داده است. این تحولات باعث شده تا علاوه بر نقش سنتی مدرسه یعنی آموزش صرف و رشد مهارت¬هایی مانند خواندن و نوشتن و اکتساب دانش، نقش پرورش روان و تکامل انسان و اجتماعی شدن او و مسائل پیرامون آن نیز مورد توجه قرار گیرد. بدین‌جهت برای بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباط عاطفی بین معلم و دانش‌آموز بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با تکیه بر تحقیقات پیشین، پژوهشی مبنی بر این هدف صورت گرفت. در یک مطالعه با روش شبه آزمایشی، ۶۰ دانش‌آموز از ۸مدرسه شهرستان ورامین در پایه دوم دوره متوسطه دوم به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند، سپس آزمودنی‌ها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۳۰ دانش‌آموز) و گواه (۳۰ دانش‌آموز) قرار گرفتند. معلم گروه آزمایش (E) ۱۰جلسه مهارت‌های ارتباط عاطفی را دریافت کرد. در هر دو گروه آزمایش و گواه از پرسش‌نامه سازگاری اجتماعی سینها و سینگ در مرحله‌ی پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین آموزش مهارت‌های ارتباط عاطفی به معلمان با میزان سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد(۰.۰۵> P) و آموزش مهارت‌های ارتباط عاطفی به معلمان می‌تواند میزان سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان را افزایش دهد.
کلمات کلیدی : رابطه آموزش مهارت‌های ارتباط عاطفی معلم دانش‌آموز سازگاری اجتماعی