بررسی مؤلفه های مهارت اجتماعی در کتاب علوم اجتماعی ششم ابتدایی

بررسی مؤلفه های مهارت اجتماعی در کتاب علوم اجتماعی ششم ابتدایی

نرگس طریقی1 خلیل غفاری2

1) بررسی مؤلفه های مهارت اجتماعی در کتاب علوم اجتماعی ششم ابتدایی
2) Check components of social skills in social sciences sixth

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی براساس مؤلفه هایمهارت اجتماعی پرداخته است.به این منظور روش تحلیل محتوای به کار رفته به توصیف کمی و عینی محتوای کتاب براساس مؤلفه های مهارت اجتماعی انجام گرفته است. روش تحقیق مورد نظر ،روش ویلیام رمی می باشد. جامعه ی آماری همان کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی است و نمونه آماری 48 واحد تصویر،48 واحد پرسش و 24 واحد متن می باشد که به صورت کاملاّ تصادفی انتخاب شده است. و ابزار اندازه گیری پرسش نامه ای معکوسی می باشد که شامل 27گویه است .سه مؤلفه برای مفهوم مهارتهای اجتماعی مشخص گردید که به استناد به روش ویلیام رومی ،فراوانی واحدهای مشمول و غیر مشمول برای هر مؤلفه ی مورد نظر به دست آمد تا براساس آن به این سؤال اساسی پاسخ داده شود که( محتوای علوم اجتماعی ششم ابتدایی (مدنی ،تاریخ و جغرافی) تا چه حد توانسته دانش آموزان را با مؤلفه های مهارت های اجتماعی درگیر کند.سپس براساس داده ها درصد نیز محاسبه شد.نتایج حاصل از این تحلیل محتوانشان می دهد که محتوای علوم اجتماعی ششم با ضریب درگیری 53/. تعامل خوبی با مؤلفه های مهارت های اجتماعی داشته و توانسته به طور نسبی این مفاهیم را به دانش آموزان آموزش دهد.از بین این سه مؤلفه ،محتوای کتاب به مؤلفه ی حقوق شهروندی با ضریب درگیری3/1بیشترین توجه و مؤلفه ی احترام به شأن انسان باضریب درگیری1کمترین توجه را دارد.محتوای کتاب (متن،تصویر و فعالیت )در بخش های مختلف (مدنی ،تاریخ و جغرافی)به سه مؤلفه ی مورد نظر به صورت یکسان توجه نکرده یعنی به بعضی بیشتر و به بعضی کمتر توجه داشته است که به تفصیل بیان گردیده است.
کلمات کلیدی : برنامه ریزی درسی تحلیل محتوا علوم اجتماعی ششم ابتدایی مهارت های اجتماعی