تسلیحات کشتارجمعی از دیدگاه اسلام

نسترن پولادوند1 سمیرا عباسپور2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
2) دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
نیروی افسارگسیخته اتم که بر همه چیز جز نحوه تفکر ما تأثیر گذاشته است، جهان را به سوی فاجعه ای هولناک سوق می دهد. اگر بشر بخواهد از این ورطه تاریک برهد، باید چشمان خود را باز نماید و جهان را از دریچه ای دیگر نظاره کند. بیش ترین خشونت ها در جنگ زائیده سلاح‌هایی است که نه تنها با کرامت انسان و اصول عدالت ناسازگار است بلکه عرف عام حاکمیت‌ها در عرصه شعار آنرا محکوم می‌کند. به کارگیری سلاح‌های غیرمتعارف همانند هسته‌ای، میکروبی و شیمیایی از منظر آموزه‌های اسلامی از جهات گوناگون ممنوع است چرا که اسلام دین صلح و امنیت است. از این‌رو، تولید و بکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه اسلام، نه ‌تنها توصیه نمی‌شود، ممنوع و حرام شرعی است. زیرا از لحاظ ایجاد هراس و وحشت، به‌مثابه تروریسم هسته‌ای، اقدام خشونت‌بار و مخل امنیت عمومی در سطح بین‌المللی و از مصادیق منکر است و مقابله با همه عوامل سلب امنیت در هر شکل و قالبی که باشد از جمله سلاح‌های کشتار جمعی مسئولیت همگانی است بی‌شک همه عوامل تهدیدکننده امنیت از مصادیق ضدارزش است و مقابله با آن، مصداق نهی از منکر و زمینه تحقق معروف خواهد بود.
کلمات کلیدی : تسلیحات هسته ای جنگ کشتار