پيش بيني فرآيندهاي شناختي پردازش اطلاعات بر مبناي خودكارآمدي در علوم تجربي در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني

پيش بيني فرآيندهاي شناختي پردازش اطلاعات بر مبناي خودكارآمدي در علوم تجربي در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني

محسن کمالی نیا1 سمیه کاویانی مهر2 شهره صحراجی3

1) کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2) کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف: هدف این پژوهش، پیش بینی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات بر مبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در میان دانش آموزان تیزهوش دبیرستانی است. نوع پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور 276 دانش آموز تیزهوش سال اول دبیرستان در آموزش و پرورش ناحیه 4کرج را با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش خودکارآمدی دانش آموزان در علوم تجربی، از پرسشنامة خودکفایتی در علوم تجربی استفاده شد و فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات، از طریق پرسشنامة سنجش تفاوتهای فردی در فرآیندهای یادگیری مورد اندازه گیری قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد خودکارآمدی در علوم تجربی و فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات در دانش آموزان تیزهوش، همبستگی معناداری وجود دارد. وهر چه دانش آموزان از خودکارآمدی بالاتری در درس علوم تجربی، حل مسئله و کاربرد این درس در زندگی روزمره برخوردار باشند، توانایی استفاده از فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات در آنان افزایش یافته و اطلاعات نیز در سطح عمیق تری پردازش می شود.
کلمات کلیدی : خودکارآمدی در علوم تجربی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات دانش آموزان تیزهوش