اثر بخشی بازی درمانگری کوتاه مدت ساختاری بر کاهش رفتارهای مقابله ای نافرمانی کودکان پیش دبستانی

اثر بخشی بازی درمانگری کوتاه مدت ساختاری بر کاهش رفتارهای مقابله ای نافرمانی کودکان پیش دبستانی

مهدي ملت خواه1

1) كارشناس ارشد روانشناسي عمومي

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر ، تعیین اثر بخشی بازی درمانگري کوتاه مدت ساختاری بر کاهش رفتارهای مقابله ای نافرمانی کودکان پیش دبستانی بود.در این پژوهش شبه آزمایشی ، از طرح با پیش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کودکان پبش دبستانی ناحیه یک شهر مشهد شاغل به تحصيل در سال 94-93 بودند كه از بين آنها تعداد 30 کودک پیش دبستانی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر ) و گروه کنترل( 15 نفر ) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 10 جلسۀ 90 دقیقه ای تحت بازی درماني کوتاه مدت ساختاری قرار گرفتند و گروه کنترل درماني دریافت نکردند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار spss انجام گردید. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد بازی درماني کوتاه مدت ساختاری اثر معناداری (P<0/05) بر کاهش رفتارهای مقابله ای نافرمانی کودکان پیش دبستانی دارد.
کلمات کلیدی : بازی درماني کوتاه مدت ساختاری رفتارهای مقابله ای نافرمانی کودکان پیش دبستانی.