تأثیر برنامه درسی ورزش با تأکید بر بازیهای گروهی بر خلاقیت کودکان
تأثیر برنامه درسی ورزش با تأکید بر بازیهای گروهی بر خلاقیت کودکان
فریبا فروزانفر1
1) دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد واحد تهران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بينالمللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
پرورش خلاقیت از دیرباز مورد توجه روانشناسان و محققان تعلیم و تربیت بوده است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر برنامه درسی ورزش با تأکید بر بازی¬های گروهی بر خلاقیت دختران پایه چهارم ابتدایی شهرستان كرج بود. در اين پژوهش40 دانشآموز دختر پایه چهارم از دو مدرسه بطور تصادفی خوشهای انتخاب شدند، و پیش آزمون خلاقیت تورنس فرم الف اجرا شد. سپس 20 نفر به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه کنترل تقسیم شدند. آنگاه بازیهای گروهی بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان دوره، بار دیگر همگی به وسیله آزمون خلاقیت تورنس فرم الف ارزیابی شدند. . براي تجزيه و تحليل دادهها نسبت به نوع متغيرهاي تحقيق از روشهاي آمار توصيفي و براي آزمون فرضيههای تحقيق از آزمون پارامتريك آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتايج نشان دادند که دانشآموزان عضو پایه چهارم که در زنگ ورزش بازی های گروهی انجام داده اند نسبت به گروه کنترل از خلاقیت بیشتری برخوردارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت بازیهای گروهی بر افزایش خلاقیت و مولفههای آن (سیالی، انعطافپذیری و بسط) موثر است ولی در مولفه ابتکار تاثیر معنادار نبوده است.
کلمات کلیدی :
خلاقیت
سیالی
ابتکار
انعطافپذیری
بسط
برنامه درسی
ورزش
بازیهای گروهی
ابتدایی