بررسی رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز

بررسی رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز

احمد قنواتی1 عزت اله صفایی2 زهرا موحدمنش3 عبدالرضا خوش رفتار4 خاطره بهداروند5

1) دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان. تلفن 09163056194ایمیل
2) دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان.
3) کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان.ایمیل
4) کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر.
5) دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، ایمیل

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی میزان رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز انجام گردید. روش تحقیق در این تحقیق توصیفی همبستگی بوده جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع متوسطه بوده و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران و در سطح 95 درصد اطمینان تعداد 225 نفر انتخاب گردیدند.ابزار گردآوری دادها جهت سنجش متغیر بهره وری نیروی انسانی پرسشنامه هرسی و گلداسمیت(1980) و برای سنجش استرس شغلی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. داده های در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای آماری spss ,amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج حاصل تحلیل عاملی مرتبه اول و تحلیل رگرسیون نشان داد که بین مولفه های میزان درک و شناخت، انگیزش و بازخور و میزان استرس شغلی دبیران متوسطه شهر اهواز رابطه وجود دارد. و اثر مولفه های توانایی، حمایت سازمانی،اعتبار و سازگاری بر استرس شغلی معنی دار نشده است.
کلمات کلیدی : استرس شغلی عملکرد فردی توانایی درک و شناخت حمایت سازمانی انگیزش بازخور اعتبار.