نقش آموزش كنترل خشم در مقاوم سازي دانش آموزان در برابر اعتياد و سوء مصرف مواد

نقش آموزش كنترل خشم در مقاوم سازي دانش آموزان در برابر اعتياد و سوء مصرف مواد

مرتضی نجاری1 الهه نصیری2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد
2) کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
اعتياد موجب افزايش جرم و جنايت، رفتارهاي پرخطر و مختل شدن امنيت اجتماعي مي گردد.روش طرح، از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه آزمايش وكنترل مي باشد. كليه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان گرمه در استان خراسان شمالی ، جامعة آماري اين پژوهش را تشكيل مي دادند.انتخاب نمونه از اين جامعه با روش تصادفي خوشه اي صورت گرفت . پس ازانجام پيش آزمون در دانش آموزان مدرسه انتخاب شده و غربال دانش آموزاني كه از نظر خشم و اعتياد پذيري نمره بالايي داشتند، سي نفر به طور تصادفي از ميان آنها انتخاب و به صورت تصادفي در دوگروه آزمايش (پانزده نفر) و گواه (پانزده نفر)جايگزين شدند،برنامه آموزش كنترل خشم به مدت دوازده جلسه در گروه آزمايش اجرا شد.براي جمع آوري داده هاي مربوط به متغير های وابسته از پرسشنامة ابراز صفت-حالت خشم 2 (STAXI_2) و مقياس ايراني آمادگي به اعتياد (IAPS) استفاده شد. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه،آموزش كنترل خشم موجب كاهش اعتياد پذيري در دانش آموزان شد.يافته هاي پژوهش نشانگر اهميت كنترل خشم در كاهش ميزان اعتياد پذيري نوجوانان است. از اين رو با اتخاذ رويكردهايي در جهت آموزش كنترل خشم در ميان كودكان و نوجوانان، مي توان گام مهمي در جهت پيشگيري از سوء مصرف مواد در ميان دانش آموزان برداشت. واژگان كليدی : آموزش كنترل خشم، اعتياد پذيري، دانش آموزان.
کلمات کلیدی : آموزش كنترل خشم اعتياد پذيري دانش آموزان.