بررسی رابطه هوش هیجانی با همدم طلبی و دوری گزینی در دختران نابینا مقطع دبیرستان شهر شاهرود

بررسی رابطه هوش هیجانی با همدم طلبی و دوری گزینی در دختران نابینا مقطع دبیرستان شهر شاهرود

مریم رضاپور1 معصومه فلاح نوده2

1) ( دانشجویی ارشد مشاوره مشاوره-خانواده) ،بازی درمانگر و مربی اختلالات یادگیری در شهرستان شاهرود
2) هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاهرود روانشناسی و علوم تربیتی مدیر گروه

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش هیجانی با همدم طلبی و دوری گزینی در دختران نابینا مقطع دبیرستان شهر شاهرود در سال تحصیلی 1393-94 مشغول به تحصیل بودند.حجم نمونه 37نفر و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به منظور بررسی فرضیات پژوهش از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد .نتایج پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی با همدم طلبی و دوری گزینی در دختران نابینا مقطع دبیرستان شهرشاهرود رابطه وجود دارد. بین مولفه های هوش هیجانی سبک عاطفی در دختران نابینا مقطع دبیرستان شهر شاهرود رابطه وجود دارد بین مولفه های هوش هیجانی سبک اجتماعی در دختران نابینا مقطع دبیرستان شهر شاهرود رابطه وجود دارد. پیش‌بینی همزمان سبک ارتباطی نشان می دهد، اين دوازده متغير قادر به تبيين 39 درصد واريانس سبک ارتباطی بوده‌اند و به‌صورت مثبت و معنادار قادر به پیش‌بینی سبک ارتباطی بوده‌اند. و به ترتیب روابط بین فردی (171/0) همدلی (152/0) انعطاف پذیری (130/0) خوش بینی (118/0) نقش بیشتری در پیش‌بینی سبک ارتباطی داشته‌اند. و درسطح آلفای 001/0معني دار است کلید واژه : رابطه هوش هیجانی - همدم طلبی - دوری گزینی - دختران نابینا مقطع دبیرستان -شهر شاهرود
کلمات کلیدی : کلید واژه : رابطه هوش هیجانی - همدم طلبی - دوری گزینی - دختران نابینا مقطع دبیرستان -شهر شاهرود