تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی ( ابراز وجود ) بر باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرتهران

تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی ( ابراز وجود ) بر باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرتهران

فاطمه رمضانخانی1 زهرا خلوصی2

1) دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد واحد بروجرد
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد تهران غرب

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی ( ابراز وجود ) بر کاهش باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر درمقطع دبیرستان می پردازد فرضیه پژوهش عبارتنداز: آموزش مهارتهای اجتماعی ( ابراز وجود ) باورهای غیرمنطقی دانش آموزان را کاهش می بخشد. حجم نمونه طبق فرمول تعیین حجم نمونه 60 نفر انتخاب شده و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و جهت اندازه گیری داده ها از پرسش نامه آزمون باورهای غیرمنطقی جونز (TBI) استفاده شد.دانش آموزانی كه بالاترين نمرات را از آزمون باورهای غیرمنطقی جونز (TBI) 275 نمره از500 نمره به بالا بود به دست آوردند،انتخاب شدند و بطورتصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردیدند.پس از اجرای پیش آزمون درگروه آزمایش وکنترل،گروه آزمایشی آموزش مهارت های جرات ورزی رادر ده جلسه یک بار درهفته دریافت نمود.پس از آموزش،آزمون باورهای غیرمنطقی جونز (TBI) دردو گروه آزمایش وکنترل اجرا گردید.جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی(نما ، میانه ، میانگین ، انحراف استاندارد)وجهت آزمون فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی(کوواریانس چند متغیری) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای جرات ورزی , باورهای غیرمنطقی دانش آموزان را کاهش میدهد.
کلمات کلیدی : مهارتهای اجتماعی باورهای غیرمنطقی دختران دانش آموز ؛ شهرتهران