رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر

رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر

رضا زارعی1 فاطمه کریمی2

1) استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران.
2) کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
چکیده آموزش دانشجویان با هدف پیشرفت آنها در زمینه تحصیلی صورت می گیرد. مطالعه عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی مسئله ای پیچیده مهم است. تحقیق،باهدفتبیین رابطه بین هوش هيجاني و سازگاري اجتماعي با عملكرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد صفاشهر انجام شده است. نمونه آماری شامل 175 نفر (58 پسر و 117 دختر) می باشد که با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هوش هیجانیشرینگ، آزمون سازگاري اجتماعي کالیفرنیا و آزمون عملكرد تحصيلي (فام و تيلور) استفاده شد. نتایج نشاندادبین تمامی ابعاد هوش هیجانی (به جز بعد خود کنترلی) و تمامی ابعاد سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه مستقیم معنادار وجود داشت. نتایجتحلیلرگرسیون چند گانه به روش گام به گام نشان دادتنها بعد خودآگاهی قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان می باشند و سایر ابعاد هوش هیجانی قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان نمی باشند.
کلمات کلیدی : هوش هیجانی سازگاری اجتماعی عملکرد تحصیلی