ارائه مدل یادگیری اثربخش در آموزش از راه دور

آروین توکلی1

1) دکترای علوم تربیتی گرایش طراحی و تکنولوژی در برنامه درسی

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
در بررسي شاخص ها و عوامل موثر بر مدل جديد توسعه مبتني بر دانايي محوري در نظام های آموزشی جايگاه آموزش به عنوان يکي از مهمترين ارکان هدايت کننده جريان گرايش و پياده سازي دانش مداري، دانايي محوري يا اطلاعات مداري غير قابل چشم پوشي است. يکي از رويکردهاي کاربردي که دراين زمينه مي تواند مورد استفاده قرار گيرد آموزش از راه دور است. با توجه به رشد روزافزون تكنولوژي و استفاده از شيوه هاي نوين در تدريس، شناخت آموزش الكترونيكي و يادگيري مجازي امري اجتناب ناپذير خواهد بود امروزه فناوري اطلاعات با همه تحولات و تاثيرات آن در تمامي عرصه هاي علوم يكي از ضروري ترين ابزارها در صحنه آموزش محسوب مي شود. آنچه که دراين تحقيق به عنوان متغيرهاي مستقل تاثير گذار بر اجرای آموزش از راه دور در مراکز و موسسات آموزشی ایران تاکيد و مورد تحقيق قرارگرفته است عبارتند از یاددهندگان، بسترهای مشارکتی، عوامل انگیزشی و در نهایت یادگیرندگان که طي آن عوامل مذکور درجامعه آماري مورد نظر مورد تحقيق قرارگرفته است. اين تحقيق با هدف ارائه مدل یادگیری اثربخش در آموزش از راه دور و طي آن با استفاده از روش هاي آماري استنباطي وبهره گيري از نتايج حاصل از توزيع پرسشنامه و انجام تحليل هاي آماري به اثبات فرضيه هاي فرعي تحقيق كه شامل رابطه و تاثير متغیيرهاي مستقل مي باشد پرداخته شده، براساس نتایج به دست آمده ساختارهای فناوری، توسعه منابع انسانی به ویژه متخصصین و یاددهندگان، یادگیرندگان در ارتباط با آموزش از راه دور همچنین ساختار نوین مدیریتی عوامل اصلی در بهبود روند کارکرد آموزش از راه دور در موسسات آموزش عالی می باشند.
کلمات کلیدی : آموزش از راه دور آموزش عالی بسترهای مشارکتی یاددهندگان فناوری یادگیرندگان