اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر بر بهبود نقیصه شناختی حافظه کاری در پسران دوره ی ابتدایی با اختلال خواندن

اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر بر بهبود نقیصه شناختی حافظه کاری در پسران دوره ی ابتدایی با اختلال خواندن

مهناز افراشته1

1) کارشناسی ارشد بالینی ،دانشگاه آزاد

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
چکیده: پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثر بخشی باز توانی شناختی با استفاده از کامپیوتر در بهبود حافظه کاری اختلال خواندن انجام شد. طرح پژوهشی آن از نوع شبه آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه های چندگانه بود. نمونه پژوهش 9 نفر از بین دانش آموزان پسر با اختلال خواندن از 20 دانش آموز معرفی شده از مدارس ابتدایی پسر شهرستان بروجرد دد که به روش تصادفی و پس از اجرای آزمون های تشخیصی از جمله آزمون هوشی وکسلر کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) انتخاب شدند. متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش، حافظه کاری بود. ابزارهای مورد استفاده نرم افزار کاگنی پلاس (2007) جهت مداخله، حافظه کاری از تست مکعب کرسی و خرده آزمون فراخنای ارقام وکسلر کودکان استفاده شد. در این پژوهش آزمودنی ها در 15 جلسه 40 دقیقه ای، سه بار در هفته برنامه تمرینی با نرم افزار کاگنی پلاس را دریافت کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل چشمی، درصد بهبودی و اندازه اثر کوهن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر در بهبود حافظه کاری اختلال خواندن معنادار است ودر دو بارپیگیری ،آموزدنی ها میزان بهبودی را حفظ کردند.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: اختلال خواندن باز توانی شناختی حافظه کاری نرم افزار کاگنی پلاس