اثر بخشي آموزش مهارتهاي ارتباطي بر خودكارآمدي نوجوانان

اثر بخشي آموزش مهارتهاي ارتباطي بر خودكارآمدي نوجوانان

سيده زينت موسوي1 ارسلان خان محمدي اطاقسرا2 علي اصغر عباسي اسفجير3

1) گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی ،آمل،ایران.
2) گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد آیت الله آملی،آمل،ایران.
3) گروه علوم اجتماعي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بابل ، بابل، ايران.

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف از انجام اين پژوهش، بررسي اثر بخشي آموزش مهارت¬هاي ارتباطي برخود كارآمدي نوجوانان شهر آمل، استان مازندران بود. اين پژوهش ازنوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري شامل كليه دانش آموزان دختر پايه اول، مقطع دوم متوسطه در شهر آمل مي¬باشد (1617) كه از بين آنها تعداد 50 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گيري خوشه¬اي تصادفي چند مرحله¬اي انتخاب شدند و به طور تصادفي تعداد 25 نفر در گروه آزمايشي و 25 نفر در گروه كنترل قرار گرفتند. آزمودني¬هاي گروه آزمايشي طي 12 جلسه¬ي 90 دقيقه¬اي، آموزش مهارت¬هاي ارتباطي را دريافت نمودند. تمام آزمودني¬هاي قبل و بعد از آموزش، پرسشنامه خودكارآمدي عمومي شرر (1982) را تكميل نمودند. از آزمون كلموگروف اسميرنف براي طبيعي بودن توزيع داده¬ها و از آزمون تحليل كواريانس براي تجزيه و تحليل داده¬ها استفاده شد. تحليل داده¬ها نشان داد آموزش مهارت¬هاي ارتباطي بر خودكارآمدي نوجوانان اثر بخشي معناداري داشت و موجب افزايش خودكارآمدي نوجوانان شده است.
کلمات کلیدی : مهارت های ارتباطی خودکارآمدی نوجوانان.