بررسی خودکارآمدی، تاب آوری، ترس از ارزیابی منفی، تمرکز و شرایط محیطی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت

بررسی خودکارآمدی، تاب آوری، ترس از ارزیابی منفی، تمرکز و شرایط محیطی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت

گیلدا دیگان1 مازیار اصغری2

1) مدیر مؤسسه فرهنگی هنری تک منظوره «پژوهشکده گیلدا دیگان»
2) کارشناسی دانشگاه پیام نور آستانه اشرفیه

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی خودکارآمدی، تاب آوری و ترس از ارزیابی منفی نوجوانان تیزهوش در دبیرستان های شهر رشت می باشد، در راستای این هدف از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر، تاب آوری کونور و دیویدسون و ترس از ارزیابی منفی BFNE استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت می باشند. در این پژوهش حجم نمونه 60 نفر می باشد که 30 نفر از نوجوانان تیزهوش و 30 نفر از نوجوانان عادی شهر رشت است. آزمودنی ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گشته و به پرسشنامه ها پاسخ دادند. در بخش آمار توصیفی: فراوانی، درصد؛ میانگین، انحراف استاندارد، واریانس و نمودار آورده شد. همچنین در بخش آمار استنباطی از آزمون T استودنت و ضریب همبستگی پیرسون بهره برده شده است. یافته ها نشان دادند: برپایه آمار با اطمینان 99% می توان گفت میزان تمرکز در دانش آموزان تیزهوش به گونه ای معنادار بیشتر از دانش آموزان عادی است همچنین با اطمینان 95% می توان گفت دانش آموزان تیزهوش فرزند خانواده های کم جمعیت، اهل مطالعه زیاد، با درآمد و سطح اقتصادی بالا می باشند. با اطمینان 95% می توان گفت با افزایش خودکارآمدی بر میزان اعتماد در دانش آموزان عادی افزوده شده و با افزایش خودکارآمدی و احساس شایستگی از میزان ترس از ارزیابی منفی در دانش آموزان (کل و تیزهوش) کاسته می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت کسانی که از خودکارآمدی بالایی برخوردارند، بیشتر احساس شایستگی نموده و بیشتر به خود اعتماد می کنند بنابراین نیازی به تأیید دیگران نداشته و درنتیجه میزان ترس از ارزیابی منفی دیگران در این گروه کم می شود.
کلمات کلیدی : خودکارآمدی تاب آوری ترس از ارزیابی منفی نوجوانان تیزهوش