بررسی نقش پایگاه اجتماعی - اقتصادی مؤثر بر نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش-آموزان (مطالعه¬ی موردی دانش¬آموزان دبیرستان¬های تیزهوشان کاشان)

بررسی نقش پایگاه اجتماعی - اقتصادی مؤثر بر نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش-آموزان (مطالعه¬ی موردی دانش¬آموزان دبیرستان¬های تیزهوشان کاشان)

مصطفی رحیمی1

1) مصطفی رحیمی

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
این پژوهش به منظور بررسی نقش پایگاه اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دبیرستان-های تیزهوشان شهر کاشان انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 174 نفر( 88 پسر و 86 دختر) از دانش¬آموزان دبیرستان¬های پسرانه و دخترانه تیزهوشان در سال تحصیلی 91-92 می¬باشد که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 120 نفر( 61 پسر و 59 دختر) از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. متغیرهای مستقل که ارتباط آن¬ها با میزان اوقات فراغت سنجیده شده است عبارتند از: پایگاه اجتماعی اقتصادی(تحصیلات و شغل والدین)، جنسیت، نوع مدرسه. به منظور بررسی ارتباط بین پایگاه اجتماعی و اقتصادی بر نحوه گذران اوقات فراغت از ابزار پرسشنامه استفاده و ضریب پایایی آلفای کرونباخ کلیه گویه های این آزمون، بالاتر از 70% محاسبه شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میزان برخی از عوامل اجتماعی و محیطی در گذران اوقات فراغت رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : اوقات فراغت پایگاه اجتماعی پایگاه اقتصادی