نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان

نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان

فریبا شیری1 امیر ملائی2

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، ایران
2) دانشجوی کاردانی برق صنعتی گرایش الکتروتکنیک، دانشگاه ازاد اسلامی سما واحد اهواز، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان بود. در آموزش و پرورش نوین به مسائل ظاهراً کم اهمیتی توجه می‌شود که می‌تواند در نهایت اثرات بزرگ و مهمی در یادگیری و ازدیاد علاقه کودکان داشته باشد. نظام آموزش و پرورش یکی از کارگزاران مسؤول در فراگرد پرورش سیاسی است. محققان همبستگی های مثبتی بین آموزش و پرورش و آگاهی و مشارکت سیاسی مشاهده کرده و نتیجه گرفته اند که برخورداری از تحصیلات رسمی بالاترین تأثیر را بر نگرشهای سیاسی دارد و هیچ متغیر دیگری در تعیین نگرشهای سیاسی، با متغیر آموزش و پرورش قابل مقایسه نیست. از آنجا که در این پژوهش، اطلاعات و داده ها از طریق مطالعه و خواندن مواد چاپ شده از قبیل کتب و اسناد و مدارك و مقالات موجود در کتابخانه ها، وب سایتهای علمی پژوهشی و جمع آوری گردیده، روش انجام تحقیق کار پشت میزی یا کتابخانهای و به صورت کیفی می باشد. از سوی دیگرچون تجزیه و تحلیل اطلاعات در اشکال مختلف غیر کمی یا غیر مقداری هستند ومداخله کنترلی از سوی محقق اعمال نخواهد شد، مدل تحلیل این پژوهش، تحلیلی است.نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر آموزش و پرورش در تربیت سیاسی دانش آموزن موثر می باشد.
کلمات کلیدی : آموزش و پرورش تربیت سیاسی دانش آموزان تربیت سیاسی