بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش خود- کارآمدی تحصیلی، اجتماعی و وهیجانی دانش آموزان دختر

بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش خود- کارآمدی تحصیلی، اجتماعی و وهیجانی دانش آموزان دختر

سید رحمان حسینی1 مرضیه غلام قاسمی2 محمد علی زارعی3 مینو شیرین بیان4

1) دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه خوارزمی تهران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه آزاد رودهن
3) کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
4) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی تهران

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر افزایش خود- کارآمدی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول می باشد . بدین منظور تعداد 100 نفر دانش آموز دختر از چهار منطقه کرج با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و 24 نفر از آنها که در مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کمترین نمرات را کسب کرده بودند، انتخاب شده و با روش گمارش تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت هشت جلسه در معرض ارائه واقعیت درمانی گروهی با تاکید بر مفاهیم نظریه انتخاب قرار گرفتند. جهت بررسی فرضیه آزمایشی داده های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج حاکی از معناداری میانگین و انحراف پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایشی بود(005/0P<). نتایج نشان داد که مشاوره گروهی با روش واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب بر افزایش خودکارآمدی موثر است.
کلمات کلیدی : مشاوره گروهی واقعیت درمانی خود- کارآمدی